Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
У даний час реформ і нововведень законодавство України також досить суттєво і фундаментально змінюється від застарілих принципів до нових всесвітньо прийнятих норм і стандартів.
Досить важливим питанням для громадян України є зміни в чинному законодавстві, оскільки далеко не усі мають змогу з ними ознайомитись та застосовувати у житті.
Основними змінами, які відбулися за невеликий період часу і досить суттєво впливають на життя суспільства є – прийняття Законів України «Про засади запобігання і протидії корупції», "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2011 рік", «Про безоплатну правову допомогу».
Корупція як загроза національній безпеці держави негативно впливає на всі сторони суспільного життя.
Основними змінами, які прийняті новим Законом України «Про засади запобігання і протидії корупції» є внесення доповнень до ст.4 Закону, тобто збільшення і конкретизація суб’єктів відповідальності за корупційні діяння.
У попередньому Законі даний перелік складався з осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування: Президент України, Голова Верховної Ради України, його Перший заступник та заступник, Прем'єр-міністр України, Перший віце-прем'єр-міністр України, віце-прем'єр-міністри України, міністри, депутати, державні службовці, посадові особи місцевого самоврядування, судді, особи рядового і начальницького складу органів внутрішніх справ, прокуратури, Служби безпеки України, митної служби, державної податкової служби та інші.
Новим Законом ще визначено перелік осіб, які для цілей цього Закону прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, це:
а) посадові особи юридичних осіб публічного права, які не зазначені в пункті 1 частини першої цієї статті, але одержують заробітну плату за рахунок державного чи місцевого бюджету;
б) особи, які не є державними службовцями, посадовими особами місцевого самоврядування, але надають публічні послуги;
в) посадові особи іноземних держав;
г) посадові особи міжнародних організацій;
3) особи, які постійно або тимчасово обіймають посади, пов'язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських обов'язків;
4) посадові особи юридичних осіб, фізичні особи - у разі одержання від них особами, зазначеними у пунктах 1, 2 частини першої цієї статті, або за участю цих осіб іншими особами неправомірної вигоди.
Також прийнято обмеження щодо роботи близьких родичів у безпосередньому підпорядкуванні близьких їм осіб у зв'язку з виконанням повноважень.
Особи, зазначені у підпунктах "а", "в" - "ж" пункту 1 та підпункті "а" пункту 2 частини першої статті 4 цього Закону, зобов'язані повідомити керівництво органу, на посаду в якому вони претендують, про працюючих у цьому органі близьких їм осіб.
Введено обмеження щодо осіб, які звільнились з посад, пов’язаних з виконанням функцій держави, їм забороняється укладати трудові договори або вчиняти правочини у сфері підприємницької діяльності з підприємствами, якщо особи здійснювали повноваження з контролю, нагляду або підготовки чи прийняття відповідних рішень щодо діяльності цих підприємств, установ чи організацій; розголошувати або використовувати в інший спосіб у своїх інтересах інформацію, яка стала їм відома у зв'язку з виконанням службових повноважень, крім випадків, установлених законом; представляти інтереси будь-якої особи у справах, в яких іншою стороною є орган в якому вони працювали.
Досить актуальним питанням для людей похилого віку на даний час є виплати підвищення до пенсії дітям війни. До 18 червня 2011 року дана категорія населення зверталась із заявами до суду про порушення їх прав у виплаті надбавки до пенсії і в суді зобов’язували ПФУ України виплатити дану надбавку у межах шестимісячного строку звернення позивача до суду, як це передбачено КАС України.
Однак Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2011 рік", який набрав чинності 19 червня 2011 року, встановлено, що у 2011 році норми і положення статті 6 Закону України "Про соціальний захист дітей війни" застосовується у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявного фінансового ресурсу бюджету Пенсійного фонду України на 2011 рік. Оскільки у бюджеті Пенсійного фонду України не має закладених коштів на виплату таких надбавок, тому виплати їх будуть проводитись з наявного фінансового ресурсу бюджету Пенсійного фонду України на 2011 рік.
Новим законом, який був прийнятий 2 червня 2011 року є ЗУ «Про безоплатну правову допомогу», гарантована безоплатна первинна та вторинна правова допомога.
Безоплатна первинна правова допомога включає такі види правових послуг як - надання правової інформації; надання консультацій і роз'яснень з правових питань; складення заяв, скарг та інших документів правового характеру (крім документів процесуального характеру); надання допомоги в забезпеченні доступу особи до вторинної правової допомоги та медіації.
Право на отримання такої допомоги мають усі особи, які перебувають під юрисдикцією України, а суб'єктами надання безоплатної первинної правової допомоги в Україні є: органи виконавчої влади; органи місцевого самоврядування; фізичні та юридичні особи приватного права; спеціалізовані установи.
Безоплатна вторинна правова допомога включає такі види правових послуг як - захист від обвинувачення; здійснення представництва інтересів осіб, що мають право на безоплатну вторинну правову допомогу, в судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами; складення документів процесуального характеру.
Право на отримання такої допомоги мають:
1) особи, які перебувають під юрисдикцією України, якщо середньомісячний сукупний дохід їхньої сім'ї нижчий суми прожиткового мінімуму;
2) інваліди, які отримують пенсію у розмірі менше двох прожиткових мінімумів для непрацездатних осіб;
3) діти-сироти, діти, позбавлені батьківського піклування, безпритульні діти, діти, які можуть стати або стали жертвами насильства в сім'ї;
4) особи, до яких застосовано адміністративне затримання;
5) особи, до яких застосовано адміністративний арешт;
7) підозрювані у вчиненні злочину особи, які затримані органами дізнання та слідства;
8) особи, до яких як запобіжний захід обрано взяття під варту, - на право захисту від обвинувачення. Така допомога надається протягом 72 годин з моменту затримання.
9) особи, у справах яких участь захисника є обов'язковою, - на право захисту від обвинувачення та складення документів процесуального характеру.
10) особи, на яких поширюється дія Закону України "Про біженців", - на всі види правових послуг, до моменту прийняття рішення про надання статусу біженця та у разі, якщо особа оскаржує рішення щодо статусу біженця;
11) ветерани війни та особи, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", особи, які мають особливі заслуги та особливі трудові заслуги перед Батьківщиною, особи, які належать до числа жертв нацистських переслідувань, - - на всі види правових послуг, стосовно питань, пов'язаних з їх соціальним захистом;
Суб'єктами надання безоплатної вторинної правової допомоги в Україні є: центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги; адвокати, включені до Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на постійній основі за контрактом; адвокати, включені до Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу на тимчасовій основі на підставі договору.
Дії та бездіяльність посадових і службових осіб, які порушують порядок та строки розгляду звернень про надання безоплатної правової допомоги, надання неякісної правової допомоги можуть бути оскаржені в установленому законом порядку до суду та в адміністративному порядку.
З прийняттям низки нових законів, дотриманням їх кожним громадянином України наша держава прокладає собі шлях до європейських, цивілізаційних цінностей і її міжнародного становища у світі.