Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Громадські роботи, як вид адміністративних стягнень
Вважаю за необхідне довести до відома громадян про порядок відбуття такого адміністративного стягнення, як громадські роботи та на наслідки, які можуть наступити в разі їх невиконання.
Слід розпочати з того, що відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі КУпАП), а саме статті 9, адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність. Адміністративна відповідальність за правопорушення, передбачені цим Кодексом, настає, якщо ці порушення за своїм характером не тягнуть за собою відповідно до закону кримінальної відповідальності.
Зверну увагу читачів і на те, що адміністративній відповідальності підлягають особи, які досягли на момент вчинення адміністративного правопорушення шістнадцятирічного віку.
Тож, з метою виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, в дусі додержання законів України, поваги до правил співжиття, а також запобігання вчиненню нових правопорушень як самим правопорушником, так і іншими особами застосовується адміністративне стягнення, яке і є мірою відповідальності.
Одним з видів адміністративних стягнень згідно з п. 51 ч. 1 ст. 24 КУпАП є громадські роботи.
У статті 301 КУпАП вказано, що громадські роботи полягають у виконанні особою, яка вчинила адміністративне правопорушення, у вільний від роботи чи навчання час безоплатних суспільно корисних робіт, вид яких визначають органи місцевого самоврядування.
Характер громадських робіт може бути різним: прибирання вулиць, сміття, благоустрій населених пунктів, ремонт будинків, споруд, доріг, комунікацій, вантажно-розвантажувальні, сільськогосподарські роботи тощо.
Громадські роботи призначаються судом (суддею) на строк від двадцяти до шістдесяти годин і відбуваються не більш як чотири години на день, а неповнолітніми - дві години на день.
Слід зауважити, що громадські роботи не призначаються особам, визнаним інвалідами першої або другої групи, вагітним жінкам, жінкам, старше 55 років та чоловікам, старше 60 років.
Крім того, такий вид робіт має безоплатний характер і здійснюються особою без оплати її праці.
Так, після того, як постанова суду набере законної сили вона надсилається до Локачинського районного підрозділу кримінально-виконавчої інспекції Управління державної пенітенціарної служби України у Волинській області (далі РП КВІ) для виконання.
Інспектором РП КВІ викликається особа, яка вчинила адміністративне правопорушення і щодо якої застосовано адміністративне стягнення у виді громадських робіт та проводиться бесіда щодо умов та порядку відбуття покарання.
Також цій особі видається направлення про те, що її направлено по місцю проживання у відповідну селищну/сільську раду для відбуття громадських робіт. Громадянин самостійно повинен звернутися з цим направленням до селищного/сільського голови, який має видати розпорядження про зарахування вказаної особи на виконання громадських робіт, скласти графік виходу на роботу цією особою, в якому зазначити дату виходу на роботу, кількість годин роботи в день, години праці (з якої по яку годину), об’єкти, на яких мають проходити роботи та види робіт.
По спливу терміну, зазначеного в графіку селищним/сільським головою подається до РП КВІ табель виходу на роботу особи, до якої застосовано адміністративне стягнення у виді громадських робіт, в якому має бути зазначено кількість годин відбутих особою громадських робіт.
Наголошу, що при проведенні бесіди інспектором РП КВІ особу попереджається про те, що у разі ухилення від відбування громадських робіт, чи відбуття їх не в повній мірі, за поданням того ж таки інспектора РП КВІ судом на підставі ст. 3214 КУпАП (Наслідки ухилення особи від відбування громадських робіт) їй може бути замінено невідбутий строк громадських робіт адміністративним арештом, з розрахунку один день арешту за п'ять годин громадських робіт, але не більш як на п'ятнадцять днів.
Не можу оминути й наступну інформацію, яка є досить важливою для осіб, які відбувають адміністративне стягнення у виді громадських робіт. Кримінальним кодексом України, а саме в ст. 369 передбачено відповідальність за пропозицію або надання неправомірної вигоди службовій особі. Це свідчить про те, що особа повинна самостійно відбути даний вид адміністративного стягнення і не шукати шляхів ухилення від його відбування, адже це може призвести до більш серйозних та невідворотних наслідків.
Підготувала
Помічник судді
Локачинського районного суду Волинської області
Н.В. Боярська