Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
«Порядок і підстави звернення до суду громадян в період виборчого процесу»
Право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування гарантоване статтею 38 Конституції України.
Порядок оскарження рішень дій, бездіяльності, що стосуються процесу виборів депутатів, регламентовано розділом ХІІІ Закону України «Про вибори народних депутатів України».
Відповідно до частини дев’ятої статті 108 цього Закону рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, членів цих комісій, органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації, кандидатів, їхніх довірених осіб, партій, їхніх посадових осіб та уповноважених осіб, офіційних спостерігачів, що порушують законодавство про вибори, можуть бути оскаржені до суду в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України (далі – КАС України).
Місцевий загальний суд як адміністративний суд розглядає справи про:
1) оскарження рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій за місцезнаходженням відповідної комісії за винятком рішень, дій чи бездіяльності, що визначені частинами третьою - четвертою статті 172 КАС України та оскаржуються до окружного адміністративного суду;
2) уточнення списку виборців;
3)оскарження дій чи бездіяльності засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації, що порушують законодавство про вибори та референдум.
Варто зауважити, що уточнення списку виборців - це вимога особи, яка має право голосу, в тому числі і виборця до дільничної комісії або суду негайно усунути виявлені в списку виборців неправильності: не включення, неправильне включення у список або виключення зі списку, а також допущені в списку неточності у зазначенні даних про особу. Попередній розгляд виборчою комісією порушеного питання щодо уточнення списку виборців не є обов'язковим.
Позовна заява про уточнення списку виборців може бути подана в суд не пізніш як за два дні до дня голосування, якщо вона подана пізніше, то суд залишає таку позовну заяву без розгляду, що виборцям необхідно взяти до уваги, і вже сьогодні розпочати підготовку до процесу голосування шляхом перевірки достовірності своїх анкетних даних, зазначених у списку виборців.
У статті 172 КАС України зазначено, що громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі (виборець) може оскаржити рішення, дію чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо таке рішення, дія чи бездіяльність порушує виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму його особисто. Це означає, зокрема, що виборець не може обґрунтувати свій позов тим, що внаслідок порушення прав кандидата, за якого він готовий віддати свій голос, обмежено право виборця вільно обирати. Виборець повинен довести, що порушено саме його права та інтереси безпосередньо. Якщо у позовній заяві вищезазначеного немає, тоді суд залишає таку позовну заяву без руху і пропонує позивачеві виправити цей недолік. У разі неусунення зазначеного недоліку у встановлений судом строк позовна заява за правилами пункту 1 частини третьої статті 108 КАС України повертається позивачеві. Крім того, суд повертає позовну заяву, якщо її подано від імені позивача особою, яка не має повноважень на ведення справи в суді, а якщо це виявлено під час судового засідання - суд залишає таку позовну заяву без розгляду.
Швидкоплинність виборчого процесу обумовлюють спеціальні процесуальні строки на звернення із позовами до адміністративних судів.
Звернення з позовною заявою щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій можливе протягом п'яти днів з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності. Днем допущення бездіяльності є останній день встановленого законом строку, в який мало бути вчинено дію або прийнято рішення. В усякому випадку позовну заяву щодо рішень, дій чи бездіяльності, що мали місце до дня голосування, може бути подано до адміністративного суду не пізніше двадцять четвертої години дня, що передує дню голосування. Таке обмеження встановлено виходячи з того, що якщо заяву буде подано пізніше, то суд уже не встигне своєчасно поновити права особи.
Скорочений строк встановлено також для подання позовної заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, дільничної комісії з референдуму, членів цих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці. Таку позовну заяву може бути подано до адміністративного суду протягом двох днів з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності. Скорочений строк тут обумовлено тим, що від встановлення результатів голосування на виборчій дільниці залежать результати голосування в межах територіального виборчого округу, тому для своєчасного їх встановлення важливо якнайшвидше одержати всі судові рішення стосовно голосування на дільницях у межах відповідного територіального виборчого округу.
Слід зазначити, що при поданні позовної заяви щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії не обов'язково сплачувати судовий збір до подання позову. Така особливість обумовлена тим, що сплата судового збору потребує часу, а у виборчих спорах чи спорах з референдуму, особливо напередодні голосування, для суб'єктів відповідного процесу цінною є кожна хвилина. Крім того, у вихідні дні банківські відділення можуть не працювати. Вимога ж про обов'язкову сплату судового збору при зверненні до суду перешкоджала б доступу до правосуддя у таких спорах. Тому несплата судового збору не може бути підставою для залишення позовної заяви без руху та її повернення.
Якщо судовий збір на момент вирішення справи не було сплачено, суд залежно від результатів розгляду справи одночасно судовим рішенням вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до загальних правил розподілу судових витрат, визначених статтями 94 - 96 КАС України.
Позовна заява про уточнення списку виборців подається до адміністративного суду без сплати судового збору. При розгляді даного адміністративного позову суд звертається до відповідного органу ведення Державного реєстру виборців із запитом щодо уточнення відомостей про виборця.
Потрібно наголосити, що судові рішення набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження – з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Судові рішення Вищого адміністративного суду України набирають законної сили з моменту проголошення і не можуть бути оскаржені.
Разом з тим, судові рішення можуть переглядатися за нововиявленими обставинами, але при цьому їх перегляд за зазначеними обставинами можливий, якщо заява подана до настання події або дати (години), після настання яких суд не може розглядати справи, за якими ухвалені судові рішення, які просять переглянути за нововиявленими обставинами, інакше така заява залишається без розгляду. Також вона залишається без розгляду у випадку, коли суд не встиг розглянути її до настання зазначених подій або дати (години) для розгляду спорів, пов’язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму.
Винятком з цих правил є перегляд за нововиявленими обставинами судових рішень у справах щодо встановлення відповідними виборчими комісіями результатів виборів, за якими перегляд за нововиявленими обставинами може порушуватись в загальному порядку, але їх розгляд відбувається з особливостями, встановленими статтями 172-179 КАС України.
Суд, установивши порушення законодавства про вибори, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше передбачене законом рішення. У разі виявлення порушень, що можуть бути підставою для притягнення до іншої відповідальності, суд постановляє окрему ухвалу з повідомленням про наявність таких порушень і надсилає її до органів чи осіб, уповноважених вжити у зв’язку з цим заходи, установлені законом.
Отже, необхідно враховувати, що участь виборця у виборчому процесі не обмежується лише голосуванням, оскільки виборець має й інші права та інтереси у виборах народних депутатів України.
Помічник судді
Локачинського районного суду С.В. Макатер