Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
30 липня 2012 року розпочинається процес щодо підготовки та проведення виборів народних депутатів України, які відбудуться 28 жовтня 2012 року.
Згідно зі статтею 11 Закону України «Про вибори народних депутатів України» суди організовують свою роботу під час виборчого процесу, в тому числі у вихідні дні та в день голосування, таким чином, щоб забезпечити прийом та розгляд документів щодо підготовки та проведення виборів, позовних заяв, скарг та звернень виборчих комісій у встановлені строки та спосіб.
Відповідно до цього прийом позовних заяв та інших документів у виборчих справах в Локачинському районному суді Волинської області буде здійснюватись щоденно з 9:00 до 18:00 години, а в період з 26 жовтня по 27 жовтня 2012 року– цілодобово.
Порядок звернення громадян до судів при реалізації ними виборчих прав у період виборчого процесу народних депутатів України регулюється ЗУ «Про вибори народних депутатів України» та Кодексом адміністративного судочинства України.
Виборчі права громадян належать до найважливіших прав і свобод, гарантованих державою. Виборче право поділяється на активне – право обирати, та пасивне – право бути обраним. Ці права громадян закріплені статтею 38 Конституції України, в якій сказано, що громадяни України мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Громадяни користуються рівним правом доступу до державної служби, а також до служби в органах місцевого самоврядування. Стаття 55 Конституції України говорить, що права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Виборчий процес - це здійснення суб’єктами виборчого процесу виборчих процедур щодо підготовки та проведення відповідних виборів у строки, передбачені законодавством, які починаються у законодавчо визначений термін та закінчуються офіційним оприлюдненням результатів виборів або через законодавчо встановлений строк після цього оприлюднення.
Виборчий процес розпочинається 30 липня 2012 року.
Днем голосування є остання неділя жовтня п’ятого року повноважень Верховної Ради України тобто - 28 жовтня 2012 року
Суб’єктами виборчого процесу відповідно до статі 12 Закону про вибори народних депутатів є: виборець; Центральна виборча комісія, а також інша виборча комісія, утворена відповідно до цього Закону; партія, що висунула кандидата у депутати; кандидат у депутати, зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом; офіційний спостерігач від партії, яка висунула кандидатів у депутати у загальнодержавному окрузі, від кандидата у депутати в одномандатному окрузі, від громадської організації, який зареєстрований у порядку, встановленому цим Законом.
Предмет виборчого спору, який підлягає вирішенню в суді, - це завжди спірні правовідносини, які регулюється нормами виборчого законодавства та які виникають під час виборчого процесу.
Порядок звернення громадян до судів при реалізації ними виборчих прав, та порядок розгляду судами таких категорій справ, територіальна та предметна підсудність справ регулюються Главою 6 Кодексу адміністративного судочинства України від 06.07.2005 року № 2747-IV (надалі КАС України).
Відповідно до ч.4 ст. 172 КАС України рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських (в тому числі міст Києва та Севастополя), районних у містах виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів; територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення виборів народних депутатів України, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.
Особливості провадження у справах щодо уточнення списку виборців встановлює ст. 173 КАС України: право звернутися з адміністративним позовом про уточнення списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб, має кожен, хто має право голосу на відповідних виборах; адміністративні справи щодо уточнення списку виборців розглядає місцевий загальний суд як адміністративний суд за місцезнаходженням відповідної комісії.
Ч.3 ст. 174 КАС України говорить про те, що позовна заява щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб подається до окружного адміністративного суду за їх місцезнаходженням. Позовна заява щодо дій чи бездіяльності засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації, що порушують законодавство про вибори, подається до місцевого загального суду як адміністративного суду за їхнім місцезнаходженням.
Особливості провадження у справах щодо оскарження дій або бездіяльності кандидатів, їхніх довірених осіб, партії (блоку), місцевої організації партії, їхніх посадових осіб та уповноважених осіб, офіційних спостерігачів від суб'єктів виборчого процесу регулюються статтею 175 КАС України. Право оскаржувати дії чи бездіяльність кандидатів, їхніх довірених осіб, партії (блоку), місцевої організації партії, їхніх посадових осіб та уповноважених осіб, офіційних спостерігачів від суб'єктів виборчого процесу, що порушують законодавство про вибори, мають кандидат, партія (блок), місцева організація партії, які є суб'єктами відповідного виборчого процесу.
Згідно ч.2 ст. 175 КАС України виборець (громадянин, який має право голосу у відповідних виборах) може оскаржити дії чи бездіяльність суб'єктів, визначених частиною першою цієї статті, якщо ці дії чи бездіяльність порушують виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі його особисто.
Позовна заява щодо оскарження дії чи бездіяльності кандидата у депутати сільської, селищної ради, кандидатів на посаду сільського, селищного голови, їх довірених осіб подається до місцевого загального суду як адміністративного суду за місцем вчинення дії чи місцем, де ця дія повинна бути вчинена. Позовна заява з інших питань, передбачених цією статтею, подається до окружного адміністративного суду за місцем вчинення дії чи місцем, де ця дія повинна бути вчинена.
Строки подачі до адміністративного суду позовних заяв у справах про захист громадянами своїх виборчих прав встановлюються ч.ч.6-8 ст. 172 КАС України:
- позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій може бути подано до адміністративного суду у п'ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності;
- позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце до дня голосування, може бути подано до адміністративного суду у строк, встановлений частиною шостою цієї статті (п'ятиденний строк), але не пізніше двадцять четвертої години дня, що передує дню голосування;
- позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, членів цих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці, може бути подано до адміністративного суду у дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Строки розгляду судами позовних заяв з приводу захисту виборчих прав громадян закріплені ч.11 ст. 172 КАС України, в якій вказано, що суд вирішує адміністративні справи, визначені цією статтею, у дводенний строк після надходження позовної заяви. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли до дня голосування, вирішуються судом у дводенний строк, але не пізніше ніж за дві години до початку голосування. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування вирішуються судом до закінчення голосування. Адміністративні справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування, але після закінчення голосування, вирішуються судом у дводенний строк після надходження позовної заяви.
Оперативне та правильне вирішення спору судом в певній частині залежить від сторін по справі, оскільки саме від вірного визначення підсудності вказаної категорії справ, від кваліфікованої підготовки позовних матеріалів та належного їх супроводу у судовому процесі залежить кінцевий результат вирішення спору.