flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

25 квітня 2014 року у часописі Локачинського району «Селянське життя» опублікована стаття помічника судді Локачинського районного суду Волинської області Поколюка В.А. - «Оскарження рішень, дій чи бездіяльності працівників органів внутрішніх справ»

30 квітня 2015, 09:39

Практично кожен водій з тієї чи іншої причини хоч раз був зупинений працівником ДАІ. Безумовно, не завжди така зупинка залишається без негативних наслідків: втрачений час, зіпсований настрій, деколи, неприємне - притягнення до адміністративної відповідальності.

Відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП) та Закону України «Про міліцію» працівники міліції мають право складати протоколи про вчинення правопорушення, а також розглядати справу та накладати адміністративні стягнення.

КУпАП розділяє категорії справ, які підлягають розгляду судами, а які - посадовими особами органів внутрішніх справ, чи інших держаних органів, їх компетенцію.

Що ж необхідно робити, якщо має місце правопорушення? Яким чином захистити себе, якщо вважаєш, що дії посадових осіб не відповідають вимогам законодавства?

У першу чергу необхідно знати свої права та обов’язки.

Відповідно до ст. 254 КУпАП кожен має знати, що про вчинення адміністративного правопорушення складається протокол уповноваженою на те посадовою особою. Протокол про адміністративне правопорушення, у разі його оформлення, складається у двох примірниках, один з яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності. Є випадки, коли протокол не складається, вони зазначені в ст.258 цього Кодексу.

Обставини та відомості, які повинен містити протокол, зазначені в ст.256 КУАП, а прийнятого за складеним протоколом рішення - зазначені в ст.283 КУпАП.

При складанні протоколу особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, роз'яснюються її права і обов'язки, передбачені статтею 268 цього Кодексу, про що робиться відмітка у протоколі. Протокол підписується особою, яка його склала, і особою, яка притягається до адміністративної відповідальності. При наявності свідків і потерпілих протокол може бути підписано також і цими особами. У разі відмови особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, від підписання протоколу, в ньому робиться запис про це. Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право подати пояснення і зауваження щодо змісту протоколу, які додаються до протоколу, а також викласти мотиви своєї відмови від його підписання. Згідно із ст.268 КУпАП особа, яка притягається до адміністративної відповідальності має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі; бути присутньою при розгляді справи, та зобов’язана у випадку обов’язкової участі при розгляді справи з’явитися у суд.

Знаючи порядок складення документів, свої права, а також вимоги до складених документів у справах про адміністративні правопорушення, особа сама зможе зробити висновок про наявність чи відсутність у неї підстав для оскарження рішень, дій чи бездіяльності працівників міліції при розгляді таких справ.

Якщо ж ви вважаєте, що все ж таки були порушені Ваші права, Ви маєте право оскаржити дії, бездіяльність чи рішення про накладення адміністративного стягнення. Крім цього, рішення про накладення адміністративного стягнення має право оскаржити і потерпілий, а також прокурор. Такі діяння та рішення можуть бути оскарженні відповідно до ст.288 КУпАП вищестоящій посадовій особі або в суд.

Якщо рішення про накладення адміністративного стягнення приймає працівник міліції, таке рішення оскаржується в суд, який розташований за офіційним місцем реєстрації проживання скаржника чи за міцезнаходженням відповідача, в 10 – денний строк в порядку, передбаченому КАС України шляхом подання адміністративного позову. Даний строк може бути поновлений судом за клопотанням сторони при наданні суду доказів поважності пропуску такого строку.

Протягом 2014 року в Локачинському районному суді Волинської області на розгляді перебувало 11 адміністративних позовів щодо оскарження дій та рішень працівників ДАІ, з яких  7 задоволено повністю, 3 задоволено частково та 1 залишено без задоволення, тобто, 63 % поданих позовів до суду було задоволено, що свідчить про встановлення судом наявності порушень законодавства при складанні документів чи розгляді справ про накладення адміністративних стягнень.